středa 6. července 2016

Všechny malé zázraky | Recenze

Autor : Jennifer Niven
Původní název : All The Bright Places
Nakladatelství : Yoli
Počet stran : 352

Strhující příběh o hledání a (ne)nalézání, o lidských předsudcích, přátelství a první lásce Theodora Finche fascinuje smrt. Neustále přemýšlí nad způsoby, jak by se mohl zabít. Ale pokaždé ho něco – bez ohledu na to, jak je to zdánlivě bezvýznamné – nakonec zastaví. Violet Markeyová zase žije pro budoucnost – upíná se k dokončení střední školy a k momentu, kdy bude moct opustit rodné městečko v Indianě. To jí totiž až příliš bolestně připomíná nedávnou tragickou smrt její sestry. Když se ti dva potkají na římse školní zvonice, není ale docela jasné, kdo koho vlastně bude zachraňovat. Finch je obyčejný kluk, až na to, že trpí bipolární poruchou. Violet je obyčejná holka, až na to, že Finchovi přijde úplně neobyčejná. Ty dva svede dohromady školní projekt, jehož cílem je objevovat „krásy Indiany“, a oba přitom učiní zajímavé objevy. Finch zjišťuje, že jen s Violet může být sám sebou – podivínským, přemýšlivým, ale zároveň zábavným a originálním; a že není až takový blázen, za jakého ho ostatní považují. Violet zase zapomene počítat dny do konce školy a konečně začíná znovu žít. Jenže zatímco Violetin svět se rozrůstá a získává nové barvy, Finch se propadá do temnoty deprese.

„Někdy, Ultraviolet je pravda to, co cítíme uvnitř,
i když to tak ve skutečnosti není.“

Finchovi se podaří dostat na vrch školní zvonice, odkud má v plánu skočit a skoncovat tak se svým životem. Během balancování na hraně mezi pevnou zemi a prázdným prostorem si přemítá pro a proti svého bytí. Při tom však zpozorní, protože na zvonici není sám. Společnost mu dělá Violet, která je na zvonici se stejným záměrem, jako on. Zachrání jeden druhého (?) a začíná příběh, který vás dostane na kolena.
Jak se může zpočátku zdát, jedná se o další tuctovou young adult. Ale co nevidět budete stejně jako já vyvedeni z omylu.
Autorka si pohrává s námětem, který je v dnešní době bohužel stále více aktuální – deprese. Jsou každodenním chlebem spousty z nás. A také Finche a Violet.
Nivenová dokonale prokresluje psychologii postav, přičemž jejich charaktery nadále rozvíjí a ukazuje nám, že ve dvou se vše lépe táhne. Vytvořila dva originální knižní hrdiny, které si určitě zamilujete. Nejsou to hloupí adolescenti, ale rozumní, osudem vypucovaní dospívající mladí lidé. Oba mají blízko ke knihám a ani jednoho z nich nemáte chuť praštit. Hrozně se mi líbilo, jak autorka vytvořila postavy z dobra, svým způsobem. Například Finch se potýká se šikanou, ale nechce být známý jako bitkař a tak se prostě nechá zbít. Jednoduše počítá, aby se uklidnil, zatímco jeho spolužáci si na něm vybíjí zlost. Finch na sebe přebírá zodpovědnost na Violet a snaží se jí ukázat barevnost světa, ale sám ve svých depresích padá stále více hlouběji. Zamilujete si ho, věřte mi.
K samotnému příběhu nemám slov. Jak někdo dokáže k něčeho tak obyčejného vytvořit něco tak neobyčejného. Ona totiž kniha není až na hlavního hrdinu trpícího bipolární poruchou ničím originálním. Ale originální ji dělá forma, jakou je příběh sestaven. Cestujeme s Finchem a Violet po krásách Indiany a dozvídáme se tak o všech krásných místech, jaká na světe jsem. Slyšeli jste například o botostromech, kde návštěvníci chodí do malé stromové aleje a na některý z těch stromů pověsí své boty? Že ne? Tak s takovými místy se v Zázracích setkáte.
A jak je o této knize známo, její konec vás úplně dostane. Zmůžete se jen na to sedět a plakat. Takový konec se dá ale už od začátku čekat. Z prostého nic Nivenová vytvořila dokonalý a silný příběh, který je vlastně inspirován jejím vlastním osudem. Žádné klišé, žádný kýč. Nelze nic vytknout.
Ještě včera bych knihu nedoporučil nikomu, kdo se setkává s podobnými problémy, jako hlavní hrdinové. Avšak dnes, poté, co se mi to celé rozleželo v hlavě, bych ji doporučil právě těm, co vevnitř trpí. Kniha totiž ukazuje, že i když se cítíte sami, máte tu pro koho být. Že ztráta blízkého člověka není příjemná věc. A že pokud si myslíte, že je něco špatně, mluvte o tom.

HODNOCENÍ